Vier tips om beter om te kunnen gaan met de coronacrisis

Met het nog steeds toenemende aantal besmettingen en de maatregelen van uit de overheid, blijft het coronavirus gesprek van de dag. De gevolgen van het coronavirus zijn wereldwijd enorm. Niet alleen fysiek maar ook op geestelijk gebied heeft de crisis grote invloed. De onzekerheid over werk, het wel of niet kunnen zien van familieleden, de bedreiging voor de gezondheid en de continu veranderende richtlijnen vanuit de overheid veroorzaakt veel stress, onzekerheid en angst. Maar hoe ga je hier mee om? Hierbij vier tips om beter om te kunnen gaan met de coronacrisis: 

1.       Accepteer negatieve gevoelens
Druk maken over dingen waar je geen invloed op hebt, veroorzaakt onnodig stress. Focus daarom op hetgeen waar je wel invloed op hebt. Accepteer het gevoel van angst, stress of depressieve gevoelens. Hun missie is om een boodschap over te brengen, namelijk dat er iets gebeurd wat aandacht nodig heeft. Laat jezelf de emoties voelen, ervaar ze, leer ervan en laat je inspireren. Altijd verkeren in een gelukkige emotionele toestand is niet haalbaar. Het vermijden of ontkennen van negatieve emoties zorgt er voor dat je je nog slechter gaat voelen. We zijn niet perfect, maar je bent menselijk.  

2.       Zorg voor een dagelijkse routine
Probeer juist nu om een dagelijkste routine te creëren. Gun jezelf controle in de vorm van ritme en structuur. Douche, beweeg en eet gezond. Maak en dag- of weekplanning en stel doelen voor jezelf. Voorspelbaarheid en controle zorgen ervoor dat we meer grip krijgen op een onzekere situatie. Daarnaast verlicht afleiding de spanning en onrust.  

3.       Beperk je nieuwsinname  
Het liefst willen we alles weten, maar helpt dit ook? In plaats van je brein de hele dag te overprikkelen kan je beter één of twee langere momenten het nieuws tot je nemen. Zo beperk je het aantal prikkels en blijft er ruimte over om ergens anders op te focussen. Daarbij is het belangrijk om niet alles te lezen maar kies voor betrouwbare bronnen. Door de veranderlijkheid van informatie sneuvelt het gevoel van voorspelbaarheid, terwijl we daar in tijden van crisis juist behoefde aan hebben.  

4.       Wees dankbaar
Het is makkelijk om de focus te leggen op het negatieve, maar train jezelf juist nu om ook dankbaar te zijn. Psychologiewetenschappers hebben onderzocht dat de structuur van de hersens verandert kan worden door bewust te focussen op een bepaalt gebied. Hoe vaker je je focust op positieve dingen en momenten in het leven, hoe vaker je zelf ook positief zult zijn. Vaker dankbaar zijn kan helpen om meer geluk te ervaren in je leven. Het gevoel van geluk laat weinig tot geen ruimte over voor negatieve gevoelens. Met de bewustwording van dankbaarheid stem je meer af op het positieve in je leven. Hierdoor ga je het meer en meer ervaren. Train daarom jezelf om dankbaar te zijn, door bijvoorbeeld elke dag drie dingen op te schrijven; ‘Wat maakt jou vandaag dankbaar en waarom?’.